Współpraca

GlassDuo&Sinfonia Varsovia wideGlassDuo i Sinfonia Varsovia

Koncerty GlassDuo z towarzyszeniem orkiestry są okazją, by z jednej strony nacieszyć się zjawiskową barwą szklanej harfy, z drugiej zaś poczuć ogrom symfonicznego brzmienia.

Opracowania na szklaną harfę i zespół orkiestrowy obejmują różnorodny repertuar, zarówno klasyczny, jak i muzykę nowoczesną. Pozwala to GlassDuo odnaleźć się w konwencji regularnych koncertów filharmonicznych, tematycznych wydarzeń, czy koncertów karnawałowych i sylwestrowych.

GlassDuo ma na swym koncie współpracę z większością polskich orkiestr, jak również wieloma zespołami zagranicznymi.

GlassDuo współpracowało z orkiestrami:

  • Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej 
  • Sinfonia Varsovia 
  • Orkiestra Zbigniewa Górnego w Poznaniu 
  • Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Bałtyckiej 
  • Capella Bydgostiensis
  • Sinfonia Baltica 
  • Warsaw Camerata 
  • Elbląska Orkiestra Kameralna 
  • Płocka Orkiestra Symfoniczna 
  • Toruńska Orkiestra Symfoniczna 
  • Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej 
  • Orkiestra Filharmonii Opolskiej 
  • Orkiestra Filharmonii Zielonogórskiej 
  • Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Szczecińskiej 
  • Orkiestra symfoniczna Filharmonii Koszalińskiej 
  • Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Zabrzu 
  • Orkiestra Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej 
  • Orkiestra Symfoniczna Opery i Filharmonii Podlaskiej 
  • Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży 
  • Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej 
  • Filharmonia Sudecka 
  • Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze
  • Inowrocławska Orkiestra Symfoniczna „Pro Arte” 

a także:

  • Klaipeda Chamber Orchestra, Litwa
  • Württemberg Chamber Orchestra, Heilbronn, Niemcy
  • Bursa State Symphony Orchestra, Turcja
  • Macedonian Virtuoso, Macedonia
  • Metropolitan Symphony Orchestra
    in Eskisehir, Turcja
  • St. Christopher Chamber Orchestra in Vilnius, Litwa
  • Symphony Orchestra of Musikkonservatorium
    Winterthur, Szwajcaria
  • Izmir State Symphony Orchestra, Turcja - wkrótce
GD&EOKSzklana harfa GlassDuo z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego próbuje zahipnotyzować publiczność w Elblągu.

GlassDuo grywa nie tylko w duecie. Artyści często występują w asyście innych muzyków. Koncerty, w których szklane dźwięki oplecione są warstwą „smyczków” lub innych klasycznych instrumentów, niosą w sobie niezwykłą siłę. Zestawienie delikatnej muzyki sączącej się z kieliszków z klasycznym kwartetem daje poczucie finezji i jednocześnie stwarza okazję do osadzenia szklanej harfy w nieco szerszym kontekście brzmieniowym.

W aranżacjach na ten skład można posłuchać zarówno klasycznych hitów, takich jak Jezioro Łabędzie Piotra Czajkowskiego, czy Taniec Słowiański Dvoraka, jak również Fragile Stinga, czy Adios Nonino Astora Piazzolli.

Zespoły kameralne, z którymi współpracowało GlassDuo:

  • Kwartet Filharmoników Krakowskich
  • Mucha Quartet
  • Rubinstein Quartet
  • Yossif Radionov Quartet
  • Kwartet Filharmoników Kaliningradzkich
  • Baltic Quartet
  • Kwartet Elbląskiej Orkiestry Kameralnej
  • Cztery Kolory
  • Hanseatica Quartet
  • Primo Incontro
  • KV617 Ensemble

scorePytanie, czy na szklanej harfie da się zagrać nuty, pojawia się dość często. A odpowiedź jest prosta: to instrument, jak każdy inny i forma zapisu muzycznego jest również podobna.GlassDuo ma na swym koncie zarówno własne kompozycje i aranzacje. Grywa muzykę napisaną na inne instrumenty w opracowaniach na szklaną harfę, jak również współpracuje z kompozytorami, którzy w instrumencie zbudowanym z kieliszków dostrzegli inspirujący potencjał.
Dzięki takiej współpracy powstają utwory dedykowane samemu duetowi, czasem napisane również na towarzyszące szklanej harfie instrumenty, a innym razem docelowo stanowiące tło przedstawień teatralnych lub produkcji filmowych.

Kompozytorzy, którzy pisali dla GlassDuo:

  • Zbigniew Preisner
  • Mieczysław Litwiński
  • Garry Eister
  • Zbigniew Pniewski
  • Piotr Salaber
  • Tom Smail
  • Anna Pęcherzewska
  • Aleksander Przeradowski
  • Jean Chatillon
  • Daniele Furlati

„Szklana muzyka” inspiruje również twórców działających na polu sceny teatralnej.
Kiedyś, w strofach Wielkiej Improwizacji Dziadów Mickiewicza zapisane zostały znamienne słowa:

„Ja mistrz!
Ja mistrz wyciągam dłonie!
Wyciągam aż w niebiosa i kładę me dłonie
Na gwiazdach jak na szklannych harmoniki kręgach.
To nagłym, to wolnym ruchem,
Kręcę gwiazdy moim duchem.
Milijon tonów płynie; w tonów milijonie
Każdy ton ja dobyłem, wiem o każdym tonie;
Zgadzam je, dzielę i łączę,
I w tęcze, i w akordy, i we strofy plączę,
Rozlewam je we dźwiękach i w błyskawic wstęgach”…

teatrDubaj. Wspólne z innymi artystami projekty sceniczne są dla GlassDuo źródłem wielkiej satysfakcji.

Do dziś, choć symboliczny wymiar muzyki i samych instrumentów stracił już na wyrazistości, kompozytorzy związani z teatrem czy operą  w szklanej muzyce doszukują się elementów odwzorowujących ścieranie się mocy: dobra ze złem, światłości z mrokiem, boskości z siłami szatańskimi. Jak w słynnej „Scenie szaleństwa” z  Łucji z Lammermoor Donizettiego, w której pojawienie się szklanego instrumentu dodaje sytuacji dramatyzmu i prowokuję istną erupcję obłędu.

Na polskich scenach do tej pory muzyka nagrana przez GlassDuo pojawiła się w następujących spektaklach:

  • A. Mickiewicz "Dziady" (muzyka Monika Zytke, Teatr Nowy, Słupsk, 2007)
  • W. Gombrowicz "Ślub" (opracowania własne, Teatr im Stefana Jaracza, Łódź, 2007)
  • M. Sałtykow-Szczedrin "Judaszek", na podstawie powieści "Państwo Gołowlewowie" (muzyka Piotr Salaber, Teatr Ateneum, Warszawa, 2010)
ruch muzyczny twoja muza

Artykuły przygotowane przez GlassDuo zamieściły dwa renomowane periodyki muzyczne: Ruch Muzyczny oraz Twoja Muza.

Nagrania GlassDuo oraz informacje zredagowane przez zespół na temat szklanej harfy znalazły się również w podręcznikach szkolnych do muzyki wydawnictw: Nowa Era oraz Young Digital Poland.

 

Please publish modules in offcanvas position.